Lektion 1 Nu kör vi!

På ett bord hade jag lagt fram ett knäckebröd, ett smörpaket, en kaviartub och en plastknivar. När eleverna kom in stod jag bakom bordet och på tavlan bakom mig hade jag skrivit ”Jag är en robot”.

Nu skulle eleverna instruera mig ( koda mig) så att jag först bredde smör och sen kaviar på smörgåsen. De första kommandona var ” Bre mackan” . Men ganska fort förstod många hur de var tvungna att säga: lyft höger hand upp, stopp!!! Ner lite osv.

De lyckades till slut få mig att äta smörgåsen. Mest skratt blev det när de sa : Kläm ut kaviar hårt ur tuben” och jag klämde hårt så MYCKET kaviar kom på smörgåsen. Därefter sa ett barn ” Släpp kaviartuben” Pang åkte den i bordet på smörgåsen!

Därefter visade jag en bild på fyra olika saker : tvättmaskin, robot, fjäril och iPhone. De fick tänka enligt EPA- metoden vilka som var programmerade och vilka var det inte. Här var det några som inte trodde att en tvättmaskin var programmerad.

Nu var det dags att få prova på själva. Vi delade in dem tre och tre och de fick en Blue-( eller Bee-) Bot. Den enda instruktionen var att man måste trycka på X så man raderar all tidigare kodning. När jag köpte in dessa för tre år sedan så höll jag på att sända tillbaka dem för jag trodde de var sönder, hade helt missat detta med X!

De fick prova i ca 40 minuter. Jag, Heléne och Ulrika gick runt och pratade med dem. Jag gav som förslag att de kunde göra banor och det tände många på.

Jag avslutade lektionen med att visa två korta filmer från Youtube från en fotbollsmatch i fotbolls-VM för robotar.

Film gjord av Heléne Sjösted

Mål för lektionen

Att bekanta sig med ordet programmering

Få en liten känsla för vad som är programmerat

Få prova på enkel programmering med Bee-Bots

Lämna en kommentar